Sunday, January 2, 2011

3 elemen penting dalam memasak


wahh!tajuk mcm aku nih chef la pulak kan...haha
aku pernah bgtau kat mak aku...
'mak tau x,kawan org da pandai masak itu ini bla bla'
mak aku lak balas...
'tula xnak belajar masak,masak nih senang jek'
anak mithali lak balas..
'sebab senang la nti da nak kawen baru belajar'
speechless terus mak aku..hehe
ok2 back to the topic..
arinih aku nak share kat korang 3elemen penting dalam memasak..
walaupon aku nih JARANG masak..
but once aku masak sume cakap sedap ok..
so sila percaye dgn entri nih..haha!

pertama = kebersihan!
sume org tau..hygiene hygiene hygiene..ini paling basic..sume bende yg nak masak tuh basuh sebersih bersihye...aku pernah belajar subjek PARASITOLOGY...cara pencegahan dia sume sama..kebersihan semasa memasak...ade kajian mengatakan ibu yg membela kuku aka kuku panjang akan mendapat anak yg lembap..tu pon kalau si ibu tu memasak la..takut nak jaga kuku last2 beli bungkus jela..

kedua = selawat!
aku xtaula ape hukum bende nih...tapi itu yg mak aku ajar..setiap kali nak basuh sayur ayam beras...kene selawat..mak aku salu tegur 'mulut tuh xnampak kumat kamit pon'..aku cakap 'oghang selawat dalam hati'..hehe..mak aku cakap biar berkat skit ape yg kite masak tuh...n aku pk xde salahye...in fact aku cuci muke pon aku selawat..da jadik habit..hehe..bila masak kat hostel aku pesan kt member suh selawat..sume pelik jek..hoho

ketiga = ikhlas!
ini adalah ramuan resipi yg terpenting sekali..cube ko masak dgn ikhlas dgn ko masak dgn xikhlas...mesti rase dia laen..kalau ko masak dlm keadaan xsudi ataupon marah..mesti masakan ko tuh xsedap even ko da salu masak bende tuh..ini terbukti ok..so bila nak memasak tuh pasanglah niat betul2..sambil memasak sambil senyum..baru le awet muda..hehe


notatangan: betul ke nak jage hati laki kene jage perut dia dulu?=)

14 comments:

APAN said...

ewah3...x lme lagi dpt datuk la ni...
haha...

bile lagi mau masak tok aku...?

Burp said...

jahahaa! ade can nak rase nasi mnyak dlu nih! :P

Luffy said...

apa lagi..jom r ajar saya memasak..dah lama nak belajar tak belajar2 lagi..hehe

kata kila said...

okay azam nak pandai masak tahun ni.boleh :P

Abu Luqman said...

saya yang paling sedap..isteri memasak..uummph..tolong suap lagi..hehe

sukahaha said...

patut r bella nampak mude.. awet mude rupenye hehe.. umur bella bpe? hahaha

Alynn Notnot said...

wow thanks for the tips! :)

+dieabella+ said...

apan: tunggu ko jadik laki aku..haha!

burp: hep..tu lambat lg..hehe

luffy: jom2..1jam rm50..ade bran?hehe

kata kila: azam yg bgs...=)

abu luqman: wahh romantik gile..hehe

sukahaha: umur br 12tahun..=)

alynn notnot: thanx!=)

cik lola said...

btol2..klau isteri pndai msk kompem suami syg..ye la..air tngan isteri kan lg bgus

p/s:tapi kan..air kaki isteri ok x..heheh

NARDtheNERD said...

boleh la i praktikkan nnt...
hehehe..

:))

touyakaruma said...

keempat .. hati-hati . Kadang-kadang masak keropok lekor pun membahaya

touyakaruma.com

+dieabella+ said...

cik lola: air kaki pon boleh dgunakan time darurat(perang dunia ke3)..hahaha

nardthenerd: sila2...=)

touyakaruma: xnak msk kopok lekor lg da..fobia..masak bende laen..hehe

Payche said...

terbaik ar!

+dieabella+ said...

payche: thanx...=)