Saturday, December 11, 2010

4 sebab utama lelaki cakap duit hantaran mahal


aku tgh bengang nih..
ramai cakap duit hantaran 10k tuh mahal...
mostly yg cakap tu lelaki la kan..
bagi aku 10k tu standard la wei..
meh sini aku bagi sebab kenape lelaki cakap cmtuh..
tapi sebelum korang bace bebelan aku seterusye..
aku nak warning korang siang2..
aku baru umo 22taun..
ye maybe aku xtau pape lg pasal psediaan perkahwinan nih..
tp nih blog aku kan..
sukati aku la nak tulis pape pon..

ok2 back to the topic...
sebab2 ye adalah seperti berikut:

1. rokok
guys..korang start isap rokok form bape?form 4 form 3..paling dasat drjah6...lets say 1kotak dunhill tahan smpai 3ari..365hari bahagi 3 =122..122 darab dengan harga sekotak rokok dunhill rm7 = rm854..rm854 setahun korang da bakar..darab pulak dengan bape tahun korang da isap rokok?tell me..duit nak beli rokok ade pulak..xpenah putus la kan..da ko mbazir duit ko tuh kat tempat laen mmgla xcukup duit nak kawen..ngeng!

2. sportrim+accessories
korang ade kete?sayang gile kat kete ko tuh..da macam bini lak kan..hari2 usap..hari2 mandi sama2..ade ke?hehe..paling aku xsuke laki yg berlagak+cakap besau..rase mcm nak g muntah kt depan dia boleh x?nak tunjuk bergaya la kononye...sanggup abis beratus2 beribu2 nak beli no plat cantek..kalau boleh nak satu no jek..ape pekdahye???pastu mesti nak g tukau sportrim..beribu2 kan..xtermasuk lagi accessories yg laen..enjin turbo la enjin ape la..pdhal kancil jek pon..bising tau x!!laju ye xjugak..huh!!

3. biar papa asal bergaya
ni salah satu prinsip lelaki..poket berhabuk xpe..janji barang2 mesti branded sume..enjoy sane sini..kalau hp tuh mesti nak yg up to date..kalau g dating pulak...nak g makan kt kfc mcd pizza hut...foodcourt xmaen..jatuh standard..pastu bg hadiah kat awek nak mahal2...pdhal kat mak sendiri xpenah bg..kt depan awek leh la ko tunjuk ko byk duit..kt belakang dok pinjam kt member sane sini..

4. sembahyang
kenapa lelaki susah sembahyang?cube kire bape org yg sembahyang penuh..ade sembahyang maghrib jek..ade sembahyang jumaat jek..ape kejadahye..korang xpenah terpikir ke dsebabkan korang malas sembahyang la hidup korang tu xberkat..duit byk pon xhepi..cepat down..hidup xbahagia..ke da rase byk nau pahala..ini kan basic dlm ISLAM..mcmne le ALLAH nak bg rezeki lebih sikit kat korang??pikir2 kan lah dan selamat beramal...


notatangan utk lelaki: dun keep making xcuses...save dpd skang...nih tggjawap korang..1st money yg korang kene keluar utk seorang isteri..berkorbanla sikit..dulu mase bcinta cakap lautan api sanggup nak g berenang..g la berenang skang..hoho..

notatangan utk perempuan: hantaran murah ke mahal..its up to u..tp kalau laki ko tuh keje bese2 jek..agak2 la..

19 comments:

Luffy said...

yeahhh..aku sangat setuju dengan kaw..walopon aku seorang lelaki dan tak menghisap rokok..huhu..aku dah stat kumpul duit dari skunk wei..
takot nant nak kawin xde duit..weee

sukahaha said...

kalau pompuan tu study sampai phd tu lain r kot.. kalau setakat spm atau dip tak ke rasa mahal tu bella.. kalau bersederhana kan lagi bagus..

turbinemanlog said...

tak lama lagi semua kahwin indonlah

Dhiaqiud said...

sy sokong..wit hantaran takat 10k tu x la mahal sgt kalo nk compare ngan wit yg diorg blanja tuk ntahpapentah..kan?? kan??

+akufobia+ said...

so jangan la marah kalau bawah 10 k pun.seada nya.asal lepas kahwin bahagia,bukan papa sebab hutang kerana 10 k tu.

+dieabella+ said...

luffy: bgs2..gud boy..hehe

sukahaha: tu kire sederhana la tuh..hoho

turbinemanlog: nape lak ckp cmtuh?org indon jek ke yg leh sediakan 10k..bkn dorg sume tuh kawen free ke..hoho

dhiaquid: tau xpe..

akufobia: xde mkneye nak papa sebab 10k tuh..slma nih dok abiskn duit kt tmpt laen xpenah rase papa lak kan..tu yg aku cube smpaikan..

sYafIk-wAy said...

gila panas topik yang ko buat ni yek ? haha , walaupun ak lelaki aku sokong ape hantaran sampai 10K , tapi isteri tuh nanti kena lah lyn suami dye baek2 .

EzzEddin said...

hantaran mahal2 dah jadi cam trend plak yea skg neh..
mesti nak gempak2 20K, 30K,
at last banyak yang buat loan..haishhh..
so kumpullah duit dari sekarang, kerja dulu bantu mak bapak baru fikir pasal kawin kan...

apih el nino said...

Harga minyak naik so lelaki jadi makin 'kedekut' bab mas kahwin ni.

aReTikZ said...

Hehe.. bagus topik ni.. kc pekena sikit mereka2 yang terkono.. nasib bek aku bukan salah satunya.. hehe.. tapi kan.. sebaik2nya adalah memudahkan urusan perkahwinan.. kepada parents, jangan kita ikut level pelajaran, pekerjaan atau apa, tetapi mana yg difikirkan perlu sahaja.. ahakz..

Burp said...

hahahaha~ panas2~ saya rasa 10k tuh tetap mahal lagi.. walopon saya xbuat perkara 1-3 diatas..sebab saya still student lagikk~ :P

nazirulhazwan~ said...

10k hantaran mmg mahal babe. hantaran ni bnde tak wajib dlm islma pon.dan jgn jadikan perkara adat ni satu bebanan kepda lelaki yg kemudiannya menyebabkan byk perkahwinan kini belangsung dgn pinjaman kewangan bank.

+dieabella+ said...

syafik-way: hangat jek..hehe..sjht mne pon pmpn tuh..kbykan pas kawen dorg akn serah segala jiwa raga kt laki dorg tau..mestile bg lynn yg tbaek..bese laki yg wat hal..hoho

ezzeddin: kalau laki tu pndai jimat..xde smpai pnjam loan bagai..kan..betul biar mak bapak rase duit kite dulu...=)

apih el nino: bkn myak jek da naek..sume brg da mahal..sbb tuh hantaran pon mhl skit dpd dulu..

aretikz: xterkena ke?hehe..bese yg mtak murah2 7k 6k gune sikit duit mak bapak..lg aku rase xpatut..hoho

burp: save dpd skang ok..xrugi pon..hehe

nazirulhazwan:10k jek pon..bkn 20k bkn 30k..nih bkn mslh adat ke ape..nih mslh duit utk cover kenduri tuh nti..bkn saje2 mtak duit hantaran tuh..bkn pmpn tuh enjoy ngan duit tuh pon..stakat 10k mmg da xde balance kot after da kawen tu nnti..hoho

APAN said...

haha...da bace metro harini rase...
bakal isteri dri maghribi menunggu rakyat mesia...
murah pun murah...
no birokrasi...
haha...

tah jdi cmne la nanti...
nak cri org mesia ni aku da la keje biase2...
haha...

+dieabella+ said...

aku da bace..mne boleh niat nak kawen org sane sebab murah..niat tu xbetol..xberkat rmhtangga nti..=p

touyakaruma said...

Tak setuju !

Pada saya 10K , memang takder masalah . Tapi saya tak nak cetekkan fikiran saya dengan hanya berfikir mengenai diri saya .

Wang hantaran 10K adalah satu jumlah yang terlalu tinggi dan tidak masuk akal . Wang hantaran sepatutnya ditentukan dengan keadaan kewangan pihak lelaki . Apa guna wang hantaran sampai 10K tapi lepas kahwin hutang banyak ?

Apa guna wang hantaran 10K tapi terpaksa tangguhkan perkahwinan bertahun-tahun hanya semata-mata nak kumpul wang hantaran ?

Jangan keliru antara wang hantaran dan mas kahwin .

Umur saya 21.

Note : 10K boleh digunakan untuk membeli perabot yang diguna pakai untuk jangkamasa yang panjang .

impish_yatie said...

babe! thumbs up!!;) bole aku reblog tak???ehehehe

misz sayang said...

blogwalking...hurm...bagi misz la kan...mimang standard 10k tapi biar la berpada-pada..biar kita dan pasangan tidak merasa susah dikemudian hari..peace....

+dieabella+ said...

touyakaruma:Wang hantaran sepatutnya ditentukan dengan keadaan kewangan pihak lelaki..yg nih yg aku cube terangkan..cara2 laki menguruskan kewangan beliau..=)

yati: hehe..xyahla yati..hehe

misz sayang: ukur baju d badan sendiri..=)